Gerekli akademik ve isteğe rağmen beklenmedik bir şekilde akıcı konuşma ve okumada zorluk ile karakterize bir durumdur. Öğrenme bozukluğu olan çocukların yüzde 80'ini etkileyen en yaygın öğrenme bozukluğu olarak karşımıza çıkmaktadır. Yüksek sesle okumaya çalışırken basit kelimeleri çözümlemek ve tanımlamakta çok güçlük çekerler. Tereddüt ile yanlış ve tekrarlanan girişimler sonucu yabancı kelimeleri ortaya çıkarmaya çalışırlar. Disleksi (okuma güçlüğü); sadece yanlış ya da hatalı okuma değil, aynı zamanda, okumanın yavaşlığı ve okuduğunu anlama ve anlatabilme becerisindeki yetersizlik olarak da görülebilir. Bu bozukluk okul çağı çocuklarının % 10-15'inde görülen, erkeklerde daha fazla rastlanan özgül öğrenme güçlüğünün bir alt grubudur.
Basit kelimeleri çözme konusundaki zorluklarına tezat olarak disleksisi olan bu çocuklar genellikle kavrama, sözdizimi ve anlamada yer alan diğer üst düzey yeteneklere sahiptir. Disleksililerin zekâ düzeyleri düşük değildir. Hatta bazı başka alanlarda özel yetenekli de olabilirler. Buna örnek olarak, disleksili olduğu bilinen çok tanınmış bilim adamları ve sanatçılar verilebilir: Albert Einstein, William Butler Yeats, George Patton, Harry Belafonte, Leonardo da Vinci, Auguste Rodin ve Cher gibi.
Disleksi genetik ve çevresel etkenlerin etkileşimi sonucu ortaya çıkabilen multifaktoriel sebepleri olan bir bozukluktur. Disleksisi olan bireylerin neredeyse yarısının ailesinde özgül öğrenme bozukluğu olması da bu bilgiyi desteklemektedir. Ancak kesin olarak disleksiye yol açabilecek bir neden saptanamamıştır.
Dile özel yetersizlik hipotezine sebep olan işitsel ve görsel uyaranların zamansal işleyişinde yetmezlik de dâhil olmak üzere pek çok teori geliştirilmiştir. İkinci kategori bilişsel-dilbilimsel düzeyde, disleksi refleks eksikliğinin, dil sisteminin kendine has bir bileşeni olan konuşma seslerinin işlenmesinde yer alan fonolojik modülde bozukluk olabildiğini düşündürür.
Yapılan birçok nöro-biyolojik araştırma disleksili çocuklarda beynin sol temporo-parieto-occipital bölgelerinin normal okuyan çocuklara göre farklı olduğunu göstermiştir. Fonksiyonel beyin görüntülemesi yöntemi ile erişkin ve çocuk disleksili kişilerde beynin sol yarısının arka kısımlarında okuma sırasında bir fonksiyon yetersizliği olduğu, bununla birlikte beynin ön bölgelerinde (frontal lob) ise fonksiyonel bir artış olduğu gösterilmiştir. Bu bulgunun "disleksinin nöral işareti" olduğu düşünülmektedir.
– Çocuk hem vücut hem de psikolojik olarak ayrıntılı olarak değerlendirilmelidir. Bu değerlendirme sayesinde beyni ve zekayı ilgilendirecek nörolojik ve psikiyatrik hastalıklar ekarte edilmiş olur. Altta yatan sebepler araştırılmalı, çocuğun genel zeka seviyesi, entelektüel düzeyi, sosyal becerileri ve günlük yaşam becerileri değerlendirilmelidir.
– Disleksi ve tüm öğrenme güçlüklerinin tedavisi eğitimdir. Değerlendirmenin sonucuna göre çocuğun ihtiyaçlarına uygun olarak uzmanlar tarafından bir eğitim programı hazırlanır. Çocuk normal bir okulda eğitime devam ederken ek olarak bireysel ya da grup halinde özel bir eğitime alınır.
– Bu program evde veya uzmanlaşmış merkezlerde bireysel derslerle çocuğa uygulanır. Disleksinin şiddetine göre sunulan eğitim desteğinin süresi ve yoğunluğu değişir. Hafif düzeydeki olgularda kısa süreli eğitim desteği bile yeterliyken; ağır vakalarda destek sürmesine rağmen akademik zorluklar devam edebilir.
– Öğrenme güçlüğünü ortadan kaldıracak ilaç tedavisi bulunmamaktadır. Ancak eşlik eden psikiyatrik ve nörolojik bir hastalık (Dikkat eksikliği, kaygı bozukluğu, depresyon, epilepsi vs.) varsa onların tedavisi için ilaç kullanılabilir.
Çocuğunun gelişimini yakından takip eden her aile farklılık gördüğünde bu durumu tanımlamak için bir uzmana başvurmalıdır.
Sabır göstermek çok önemlidir. Uyum sağlama, disleksik çocuğun bilgisini göstermesine izin vermede kritik öneme sahiptir. Uzman ile birlikte çocuğuna yaşadığı problemi uygun dille anlatıp, güçlü ve zayıf yönlerini fark etmesi sağlanmalıdır.
Destekleyici ve cesaret verici olmalı, çocuğun olumlu ve güçlü yönlerini vurgulamalıdır.
Öğretmenleriyle olan iletişim güçlü tutulmalıdır.
En önemlisi çocuklarını başka çocuklarla kıyaslamamalıdır.
Erken fark edilen, eğitim ve tedaviye erken başlanan çocuklar çoğunlukla akıcı okuma özelliği kazanabilmektedir. Ancak büyük çocuklar ve erişkinlerde durum biraz daha zayıf kalmaktadır.
Albert Einstein, (14 Mart 1879 – 18 Nisan 1955), Almanya doğumlu Yahudi teorik fizikçidir. Fizik ve matematik alanında yaptığı çalışmalar sayesinde 1921 yılında Nobel Fizik Ödülü'nü kazandı.
2.Thomas Edison
Thomas Alva Edison (11 Şubat 1847 – 18 Ekim 1931), 20. yüzyıl yaşamını icatlarıyla büyük bir şekilde etkileyen Amerikalı mucit ve iş adamıdır. Elektrik enerjisi üretimi, kitle iletişimi, ses kaydı, filmcilik gibi birçok alanda cihazlar geliştirdi. Fonograf, film kamerası, ampulün ilk versiyonları gibi icatları sanayileşmiş modern dünyada büyük etki yarattı.
Wolfgang Amadeus Mozart (27 Ocak 1756, Salzburg – 5 Aralık 1791, Viyana) veya vaftiz adıyla JohannesChrysostomusWolfgangusTheophilus Mozart, Klasik Batı Müziği'nde Klasik dönemin etkili ve üretken bestekârlarından biridir.
Wright Kardeşler olarak tanınan OrvilleWright (19 Ağustos 1871 – 30 Ocak 1948) ve Wilbur Wright (16 Nisan 1867 – 30 Mayıs 1912), tarihte ilk defa motorlu uçak uçuran Amerikalı kardeşler.
Thomas Cruise Mapother IV (3 Temmuz 1962, Syracuse, New York)[1] üç kere Akademi Ödülüne aday gösterilmiş, Altın Küre ödüllü oyuncu.
Stephen William Hawking CH CBEFRS (d. 8 Ocak 1942, Oxford – ö. 14 Mart 2018, Cambridge), İngiliz fizikçi, kozmolog, astronom, teorisyen ve yazar.
Sir Winston LeonardSpencer Churchill [a] (30 Kasım 1874 – 24 Ocak 1965) 1940-1945 ve 1951-1955 dönemi Birleşik Krallık Başbakanı.
Walter Elias "Walt" Disney (d. 5 Aralık 1901, Illinois – ö. 15 Aralık 1966, Kaliforniya); Amerikalı yapımcı, yönetmen, senarist, seslendirmen ve animatör.
Tam adı Agatha Mary Clarissa Miller Christie Mallowan olan Agatha Christie (15 Eylül 1890 – 12 Ocak 1976), İngiliz yazar, polisiye edebiyatın en önemli isimlerinden biri ve dedektif Hercule Poirot karakterinin yaratıcısıdır.
Pablo Picasso (25 Ekim 1881 – 8 Nisan 1973), Fransa'da yaşamış İspanyol ressam, heykeltıraş, sahne tasarımcısı, şair ve oyun yazarıdır. 20. yüzyıl sanatının en iyi bilinen isimlerindendir.
John Winston Ono Lennon (9 Ekim 1940, Liverpool – 8 Aralık 1980, New York), İngiliz müzisyen ve aktivist. The Beatles isimli müzik grubunun üyelerinden biridir.
Leonardo di ser Piero da Vinci (15 Nisan 1452 – 2 Mayıs 1519), Rönesans döneminde yaşamış İtalyan hezârfen, döneminin önemli bir filozofu, astronomu, mimarı, mühendisi, mucidi, matematikçisi, anatomisti, müzisyeni, heykeltıraşı, botanisti, jeoloğu, kartografı, yazarı ve ressamıdır.
Muhammed Ali (doğum CassiusMarcellusClayJr., 17 Ocak 1942, Louisville, Kentucky – 3 Haziran 2016 Phoenix, Arizona), Amerikalı profesyonel boksördür. Tüm zamanların en iyi boksörü olarak kabul edilen Muhammed Ali, kariyeri boyunca yaptığı maçların yalnızca 5 tanesini kaybetmiştir.
Thomas Jacob Hilfiger (d. 24 Mart 1951),Amerikalı moda tasarımcısı ve Tommy Hilfiger markasının kurucusu ve baş stilisti.
Aslı Enver (d. 10 Mayıs 1984, Londra), Türk oyuncu.
Orlando Bloom (d. 13 Ocak 1977, Canterbury), İngiliz sinema oyuncusu.
Elf Legolas rolüyle Yüzüklerin Efendisi filminde ünlenmiştir. Will Turner rolüyle Karayip Korsanları, Paris rolüyle Truva, DrewBaylor rolüyle Elizabethtown ve Cennetin Krallığı'nda oynamıştır.
Jim Carrey (d. James EugeneCarrey; 17 Ocak 1962; Ontario), Altın Küre ödülü sahibi Kanadalı komedyen ve sinema oyuncusudur.
Jennifer Joanna Aniston (d. 11 Şubat 1969, Los Angeles), sinemave dizi oyuncusudur.
Los Angeles'ta doğan ve 80'li yıllarda küçük rollerde oynamaya başlayan Jennifer Aniston, çeşitli dizi ve filmlerde rol aldı. En bilinen rolü Friends dizisindeki RachelGreenrolüdür. Dünya ve Amerikantarihinde en çok izlenen tv dizisi olan ve çekimleri 10 sene süren "Friends" dizisi ile birlikte, adeta fenomen olan ve yıldızı parlayan Jennifer bu rolü ile bir Altın Küre ve bir de Emmy Ödülü almıştır.
Salma Hayek (d. 2 Eylül 1966, Coatzacoalcos), Meksikalı-Amerikalıoyuncu ve film yapımcısı. Babası Lübnanlı, annesi Meksikalıdır. İspanyolca, İngilizce, Arapça ve Portekizce bilmektedir.
Harry, doğum adıyla Henry (d. 15 Eylül 1984), Galler Prensi Charles ile Galler Prensesi Diana'ın oğlu, Britanya tahtının altıncı sıradaki vârisidir. Harry, 2018 yılında Amerikalı aktris Meghan Markle ile evlenmiş ve Sussex Dükü unvanını almıştır.
Michael Sylvester Gardenzio Stallone (d. 6 Temmuz 1946, New York), İtalyan kökenli Amerikalı oyuncu, senarist ve yönetmen.
Stallone 1977'de, Rocky filmi için En İyi Özgün Senaryo ve En İyi Erkek Oyuncu dallarında iki Akademi Ödülü'ne aday gösterildi. Charlie Chaplin ve Orson Welles'ten sonra aynı film için bu iki adaylığı alan tarihte üçüncü kişi oldu.
Henry Martin Ford (30 Temmuz 1863 – 7 Nisan 1947), otomobil üreticisi Ford Motor Company'nin kurucusu.
Alexander GrahamBell (3 Mart 1847, Edinburg, İskoçya – 2 Ağustos 1922, Baddeck, Kanada), telefonun icadı ile tanınan İskoç bilim insanıdır.
Nelson AldrichRockefeller (8 Temmuz 1908 – 26 Ocak 1979), New York valisi (1959-1973) ve ABD'nin 41. başkan yardımcısı (1974-1977). Cumhuriyetçi Parti'nin ılımlı kanadının önderlerindendi.
Robin McLaurin Williams (21 Temmuz 1951, Chicago, Illinois – 11 Ağustos 2014, Paradise Cay, Kaliforniya) Amerikalı komedyen ve oyuncu.
Louis Pasteur (LuiPastör) (27 Aralık 1822, Dole, Fransa – 28 Eylül 1895 Saint-Cloud, Fransa), Kuduzaşısını bulan Fransız mikrobiyologve kimyager.
Can Dündar (d. 16 Haziran 1961, Ankara), Türk araştırmacı, gazeteci, televizyoncu ve belgesel yapımcısı.
George Washington (d. 22 Şubat 1732 Westmoreland, Virginia – 14 Aralık 1799), Amerikan Bağımsızlık Savaşı'nda Kıta Ordusu'nun başkomutanı ve ABD'nin ilk başkanı.